Romania nu a excelat in ultimii ani la capitolul privatizare. Dupa perioada "de glorie" din anii '90-2000, cand am vadut pe rand Dacia, Petrom, BCR, BRD, SIDEX si alte cateva mari companii, a urmat "o epoca timida", in care incasarile au fost din ce in ce mai mici. Potrivit analistilor, CFR Marfa a ajuns pe primul loc in topul celor mai proaste privatizari, intrecand CupruMin si Oltchim.
Grupul Feroviar Roman, condus de Gruia Stoica, a reusit, la finalul unor negocieri cu “cantec” sa cumpere pe 200 milioane de euro pachetul majoritar la transportatorul de marfa national pe calea ferata. S-a spus ca suma a fost prea mica, sau ca nu a existat o evaluare corecta a activelor societatii, ca privatizarea a fost facuta "de ochii FMI-ului", ca sa putem inchide al doilea acord si sa incepem negocierile pentru o noua intelegere stand-by.
Cert este ca acordul de vanzare nu a fost semnat si ca Gruia Stoica inca nu a venit cu banii. Omul de afaceri incearca, in prezent, sa convinga cateva banci straine sa ii asigure finantarea necesara.
Intre timp, analistii continua sa comenteze modul in care statul a renuntat la una dintre cele mai importante companii din portofoliu. Iar concluzia este trista – este, probabil, cea mai proasta privatizare din anii 90 pana azi.
Privatizarea a fost facuta cam pe sest, in graba, cu termene foarte stranse si la presiunea FMICristian Paun, expert in economie
Profesorul de economie Cristian Paun a sintetizat, pe blogul sau, motivele care ridica semne de intrebare privind profesionalismul celor care au negociat acordul.
In esenta, el spune ca asa cum arata privatizarea in acest moment, ea este foarte discutabila si cu multe probleme care pot sa o transforme dintr-un succes potential intr-un mare esec cu costuri sociale insemnate. Iata principalele motive:
1Acordul nu c