Comisia Europeana a cerut Frantei si Marii Britanii sa actioneze pentru reducerea actualelor tarife practicate pentru traversarea prin tunel a Canalului Manecii.
Problema priveste atat transportul de marfuri, cat si cel de persoane, noteaza La Tribune.
Este vorba de o taxa fixa, al carei nivel se ridica astazi la 16 euro de persoana si la 4.320 euro pentru fiecare vagon de trasportat marfuri.
In replica, grupul franco-britanic Eurotunnel, care gestioneaza tunelul conform concesiunii valabile pana in anul 2086, a aratat ca preturile au fost stabilite pornind de la costurile infrastructurii, a carei amortizare depinde in mod direct de taxele incasate.
Pe de alta parte, nu este neglijabil faptul ca, din motive care nu pot fi imputate exploatatorului, de la crearea sa in 1993 si pana in prezent, tunelul a fost folosit la o capacitate de 43% din cea proiectata.
Dar aceasta situatie nu poate fi imputata nici celor peste 10 milioane pasageri care trec anual prin tunel si pentru care tarifele actuale sunt excesive.
Se pare ca principala piedica in ce priveste posibilitatea reducerii tarifelor nu porneste de la calculele initiale, care au avut la baza costurile infrastructurii, ci de la sistemul de monopol prin care este exploatat tunelul.
In prezent, doua societati feroviare sunt autorizate in acest sens: cea franceza respectiv SNCF si cea britanica, TransMancheSuperTrain (TGV TMST). Societatea germana Deutsche Bahn ar fi si ea pregatita sa-si extinda traficul prin tunel, dar demersurile incepute acum trei ani n-au fost inca finalizate.
Responsabilii cu siguranta circulatiei in tunel, care colaboreaza bine cu cele doua companii, franceza si britanica, au rezerve in ce priveste acceptarea unei alte societati si nu se grabesc sa-si dea acordul.
Intre timp, Deutsche Bahn