La Sighet, memoria a fost şi este afiliată unui set de principii şi valori pe care a reuşit să le cultive cu obstinaţie, într-o lume care e nepăsătoare faţă de ele sau le dispreţuieşte fără remuşcări.
Spunem, fără să mai interogăm afirmaţia noastră, că Memorialul de la Sighet a devenit „un înalt loc al memoriei victimelor comunismului românesc“. Ne referim atunci mai ales la aspectul colectiv al memoriei, la exerciţiul necesar de a arăta respect şi a-i scoate din uitare pe cei care au suferit sau au fost ucişi pe nedrept. Acest lucru implică ritualuri comemorative, simboluri, dar şi reculegere, solemnitate, puterea de a-ţi aminti împreună cu ceilalţi. Presupune şi o dimensiune etică, justiţiară, afirmată fără echivoc în sala de conferinţe a muzeului, printr-o formulare fericită a Anei Blandiana: „atunci când justiţia refuză să fie o formă de memorie, memoria poate fi o formă de justiţie“. Ea enunţă astfel rolul compensatoriu, dar şi moral pe care exerciţiul memoriei îl poate împlini.
Nu cred că memoria suplineşte în totalitate intervenţia necesară a justiţiei, ca instituţie, dar ea poate revendica statutul unei acţiuni sociale, politice şi pedagogice de lungă durată. Ana Blandiana l-a intuit de la început, atunci când alături de Romulus Rusan a pus bazele a ceea ce avea să devină în 20 de ani un muzeu, un sit memorial, o bază de cercetare, cu alte cuvinte, o formă de a administra exemplar memoria.
Din capul locului, memoria a fost la Sighet mai mult decât un exerciţiu în sine. A fost şi este afiliată unui set de principii şi valori pe care a reuşit să le cultive cu obstinaţie, într-o lume care e nepăsătoare faţă de ele sau le dispreţuieşte fără remuşcări. Numai raportându-se la acestea, dimensiunea individuală a travaliului memorial poate accede la exemplaritatea pe care memoria colectivă tinde să o d