Interviu cu Vasile Botnari, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.
Ministrul Transporturilor are planuri ambiţioase pentru modernizarea infrastructurii rutiere a republicii. Spre deosebire de predecesorii săi, Vasile Botnari spune că are la dispoziţie fonduri importante, circa 2,2 miliarde de lei doar pentru 2013, şi că nu va accepta ca banii să fie cheltuiţi pe lucrări de mântuială.
EVZ: Domnule Ministru, câţi kilometri de drumuri are în acest moment în lucru ministerul pe care îl conduceţi?
Vasile Botnari: Astăzi, avem un volum de lucrări capitale la drumuri fără de precedent de când suntem stat independent - aproape 300 de km -, dintre care 245 de km sunt reabilitaţi din fonduri externe. În anii 2011-2012, în acest sens au fost semnate 12 contracte din surse externe. Patru dintre acestea sunt finanţate de Corporaţia Provocările Mileniului, alte două - din granturile Comisiei Europene şi cîte trei din împrumuturile BERD şi BEI. Recent, au fost semnate două contracte de finanţări cu BERD şi BEI, în sumă de 300 milioane de euro, care vor dubla acest volum în anii următori. În toamnă sperăm să începem semnarea contractelor cu companiile care vor efectua lucrări pe alţi 330 km de drum.
Sunteţi sigur că firmele de construcţii vor reuşi să termine lucrările la timp?
După zeci de ani în care Moldova nu avea resurse să facă drumurile, lucrurile s-au mişcat din loc. Însă, acum, când avem fonduri externe, oamenii aşteaptă rezultate. De aceea, printre primele lucruri pe care le-am făcut după numirea în funcţie a fost să convoc responsabilii din minister pentru a vedea care este situaţia privind reabilitarea drumurilor. Am avut şi ieşiri pe teren, ca să discut direct cu cei responsabili. Cu regret, am constatat întârzieri pe majoritatea segmentelor aflate în reabilitare. Acestea, în mare parte, au fost cauzate de mobilizarea l