Examenul de definitivat, pe care trebuie să-l susţină orice aspirant la poziţia de profesor în învăţământul preuniversitar, a fost promovat în 2013 de 47,8% dintre cei înscrişi la concurs, cu 14,4% mai puţini decât anul trecut, potrivit datelor anunţate ieri de Ministerul Educaţiei.
Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“ a venit cu o explicaţie mai puţin uzuală pentru această situaţie: trăim o realitate dură, cea a pregătirii mediocre a aspiranţilor la titlul de profesor, pentru că, de ani de zile, învăţământul nu mai este atractiv pentru absolvenţii de facultate bine pregătiţi. „Trebuie să recunoaştem că învăţământul nu mai este de mult atractiv pentru absolvenţii bine pregătiţi. Cu toate acestea, rezultatele de anul acesta de la examenul de definitivat vin să arate că încă mai sunt persoane care aleg să intre în învăţământ din vocaţie şi care iubesc această meserie.“
O altă explicaţie pentru reducerea procentului de promovabilitate a examenului de definitivateste creşterea exigenţelor – nota de promovare a fost 8, faţă de nota 7 în anii trecuţi. „Numărul mic de promovaţi este însă şi rezultatul subfinanţării sistemului. În condiţiile în care nu acorzi salarii decente şi beneficii pe măsură, prin care să atragi absolvenţii valoroşi în sistemul de învăţământ, nu ai cum să ceri performanţă“, spun cei din Federaţia „Spiru Haret“.
În decembrie 2012 salariul mediu net în învăţământ a fost de 1.482 de lei, faţă de salariul mediu pe economie de 1.697 de lei. Chiar şi după reîntregirea salariilor bugetarilor, salariile în învăţământ au rămas sub media salariului net pe economie – 1.500 de lei în învăţământ salariul mediu net în învăţământ şi 1.617 lei pe economie, în luna martie, potrivit datelor INS.
În învăţământ sunt angajate 366.000 de persoane, iar sub 250.000 dintre acestea sunt cadre didactice.
La examenul de definit