Omul de afaceri Gruia Stoica trebuie să facă rost nu numai de cei 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, dar şi de alţi 60 de milioane de euro pentru achiziţia a 75% din acţiunile HZ Cargo, operatorul de stat de transport feroviar de marfă din Croaţia.
În total, Gruia Stoica ar trebui să achite 262 de milioane de euro pentru a prelua controlul celor doi operatori feroviari.
Gruia Stoica a anunţat marţi, contactat de Mediafax, că firma pe care o controlează, Grupul Feroviar Român, membru al Grampet Group, a fost desemnată câştigătoare şi a licitaţiei pentru preluarea operatorului feroviar de marfă din Croaţia.
Tranzacţia a vizat preluarea a 75% din acţiunile HZ Cargo, pentru un preţ total de 60 milioane euro, jumătate din bani fiind pentru acoperirea unor garanţii de stat, 20 milioane euro pentru investiţii şi 10 milioane euro capital de lucru, potrivit datelor obţinute de Mediafax.
60 sau 143 de milioane de euro?
În presa din regiune se vehiculează însă şi alte cifre, legate de preluarea HZ Cargo de către Grampet. Astfel, railjournal.com menţionează că valoarea totală a tranzacţiei este estimată la 190 de milioane de dolari, echivalentul a 143 de milioane de euro.
În acest caz, suma totală de care ar trebui să facă rost omul de afaceri pentru cele două companii - CFR Marfă şi HZ Cargo - s-ar ridica la 345 de milioane de euro.
Potrivit unor surse gândul, Gruia Stoica ar fi încercat să obţină un împrumut de la două mari bănci din străinătate, dar a fost refuzat. Una dintre bănci a cerut ca în schimbul împrumutului să garanteze cu pachetul majoritar la GFR.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, luni, că firma care a câştigat licitaţia pentru a cumpăra CFR Marfă nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită şi caută bani "pe la bănci", el întrebând de unde va mai avea compania bani de inves