Ministerul Afacerilor Externe (MAE) pregăteşte un turneu în America Latină pentru a susţine afacerile derulate în această regiune de companiile româneşti ca urmare a creşterii exporturilor locale în această regiune, a anunţat ieri Titus Corlăţean, şeful diplomaţiei de la Bucureşti.
„Vrem să susţinem interesele companiilor româneşti pe piaţa latino-americană, care este în creştere. Este vorba despre un turneu care să promoveze proiectele companiilor româneşti. Statul român are datoria să susţină exportul afacerilor locale chiar dacă am constatat că firmele se descurcă şi fără ajutorul statului“, a anunţat ministrul cu ocazia bilanţului său după un an de mandat.
Ideea de reducere a dependenţei de exporturile făcute în UE şi readaptarea zonelor de interes economic şi comercial spre regiunile mai puţin afectate de criza economică şi financiară a fost şi ideea centrală a discuţiilor de la reuniunea anuală a ambasadorilor care a avut loc la sfârşitul anului trecut.
Pentru exportatorii români, pieţele din America Latină (America de Sud, Caraibe şi America Centrală) reprezentau la sfârşitul anului trecut numai 10% din total. Cu toate acestea, acest segment a crescut în 2012 cu 56% faţă de anul precedent şi a ajuns la 507 milioane de euro. Pe de altă parte, România a înregistrat un deficit comercial de 91 de milioane de euro în această zonă.
Mai multe companii româneşti au făcut în ultimii ani primii paşi către piaţa sud-americană prin intermediul exporturilor, participare la licitaţii sau prin deschiderea unor sucursale. Omul de afaceri Ovidiu Tender, care deţine grupul Tender din care face parte şi Vulcan Bucureşti, a anunţat anterior că are un proiect în Cuba şi că va porni un parteneriat pentru construcţia de unităţi de pompare pentru industria petrolieră.
La rândul său, Valer Blidar, antreprenorul din spatele Astra Vagoane Calători, a