Recent, Festivalul Internaţional de Film Independent de la Lisabona (IndieLisboa), cu sprijinul ICR Lisabona, a selecţionat şi prezentat din partea României (în secţiunea Cinema Emergente, care are ca obiect noile tendinţe, formulele narative ingenioase şi vocile promiţătoare din cinematograful mondial) filmul Rocker, regizat de Marian Crişan, care s-a bucurat de o primire caldă şi onorantă. Proaspăt sosit la Lisabona pentru a-şi prezenta filmul, regizorul Marian Crişan ne-a spus cam cum stau lucrurile cu filmul românesc şi ne-a dezvăluit la ce lucrează în prezent.
- Ce înseamnă selecţia filmului dvs. într-un festival puternic precum IndieLisboa? Filmul independent, pe asemenea vremuri de criză, reprezintă o alternativă din ce în ce mai viabilă la filmele de mare buget. Iar filmul românesc e mai curând independent, prin forţa lucrurilor...
- Da, independent înseamnă, mai degrabă, filme care sunt făcute de autori şi au libertatea de a fi independente. Dacă vorbim de bani, banii vin din multe locuri şi nu poţi să zici că eşti independent dacă nu e chiar pe banii tăi.
- Filmul românesc, ca film de autor, poate fi numit independent - dar ca finanţare?
- Filmul european este oarecum de stat, este făcut pe bani guvernamentali. E o finanţare care începe cu CNC-ul naţional, din fiecare ţară în parte şi continuă cu coproducţia cu alte ţări, dar tot cu CNC-ul. Finanţarea e una, filmul e alta. Ceea ce e sigur însă e că noi nu suntem opriţi sau cenzuraţi de către producători sau de finanţatori, care să zică: ”Domnule, nu fă subiectul ăsta, pentru că n-o să meargă la public!”. În sensul ăsta e independent filmul românesc (şi cel european), prin libertatea de expresie şi cred că festivalurile sunt importante pentru că oferă alternativa asta de distribuţie. Într-un fel sau altul, filmele circulă. Şi oamenii din diferite ţări vor să vadă fil