Formula din titlu îi aparţine lui Anton Golopenţia. O regăsim într-o ciornă de scrisoare adresată verişoarei sale Carmen Ittu în 1931. E vorba de ceea ce durează şi de cele ce se pierd, dar mai ales despre fragmentul de viaţă trăită, acel „răstimp“ ce nu se lasă captat integral în clipa în care cuvântul e încredinţat hârtiei. Despre tot felul de astfel de răstimpuri e vorba în volumul al III-lea din Rapsodii epistolare, cuprinzând scrisorile trimise şi primite de Anton Golopenţia între 1917–1950 şi editat de Sanda Golopenţia împreună cu Ruxandra Guţu Pelazza şi Lidia Bradley.
Pentru cine cunoaşte opera de restituire pe care Sanda Golopenţia o întreprinde de ani buni pentru a salva de la uitare scrierile tatălui ei, reputat sociolog, mort în închisoare la Jilava în 1951, la doar 42 de ani, nu e o surpriză aparatul critic impecabil şi nici respectul pentru spiritul şi litera textului editat. Notele şi prefaţa Sandei Golopenţia ancorează textul scrisorilor în istoria cea mare, în cea a biografiei personale şi familiale, deschizând epistolarul spre alte cărţi ale autorului Anton Golopenţia (volumele de Opere, Românii de la est de Bug, Ultima carte etc.), dar şi spre lumea în care s-a format, trăit şi pierit. Salvate din uitare, scrisorile devin documente pentru a înţelege ideile unei generaţii preocupate să croiască un destin României, concentrate pe efortul de a crea instituţii, de a gândi proiecte de dezvoltare pe termen lung, de a folosi – cum subliniază de multe ori în scrisori Anton Golopenţia – „cunoaşterea pentru acţiune“.
Cunoaşterea înseamnă în primul rând studiu în biblioteci pentru a reuşi sinteze asupra stării cercetării în domeniu, dar şi cunoaştere a oamenilor şi locurilor unde urmează să se intervină. Numai aşa gândite, proiectele pot avea şanse de reuşită. E o idee ce revine de nenumărate ori în