Starea de fapt a domeniului feroviar nu poate fi imputată lipsei unui holding, a declarat, astăzi, Ştefan Roşeanu, Senior Partner Club Feroviar, după o dezbatere care a avut ca temă centrală problema organizării ca holding sau segmentarea liniilor de afaceri feroviare, potrivit unui comunicat de presă.
"Intrarea operatorilor privaţi a permis extinderea ofertei şi reatragerea sau menţienerea unor linii şi clienţi către calea ferată. Este necesară totuşi o analiză de detaliu a fiecărui aspect juridic şi economic care guvernează calea ferată astfel încât încasările să fie juste şi să permită dezvoltarea, în contextul unei transparenţe a procesului de achiziţii. De asemenea trebuie evaluată corect posibilitatea constituirii de centre de cost/profit la nivelul CFR, CFR Călători şi CFR Marfă astfel încât liniile respective de activitate să îşi reducă presiunea financiară sau chiar să se dezvolte pentru atragerea de fonduri suplimentare‟, a adăugat domnia sa.
* Principala atenţie trebuie acordată infrastructurii feroviare
În cadrul întâlnirii, organizată de Club Feroviar alături de principalele organizaţii din domeniul feroviar, s-a constatat că, în contextul actual politic european (pro separare instituţională a celor trei linii de activitate) şi al structurii de piaţă din România, o constituire a unui holding al companiilor deţinute de stat pare un proiect imposibil. Participanţii la discuţie au considerat că principala atenţie trebuie acordată infrastructurii feroviare pentru identificarea surselor de finanţare a reparaţiilor planificate, reparaţiilor capitale şi a modernizărilor. La baza acestui argument se stă rolul principal pe care-l joacă infrastructura în derularea activităţilor de transport. Vitezele comerciale reduse conduc la costuri artificiale ridicate pentru operarea trenurilor şi implicit costuri ridicate transmise călătorilor, statului şi