Opera lui Virgil Mazilescu este unul dintre nu foarte numeroasele produse lirice ale deceniilor de comunism care rămân valabile şi astăzi, în ciuda numeroaselor schimbări de temperatură petrecute între timp. Originalitatea lui Mazilescu, care i-a adus o audienţă încă destul de răspândită, ca şi urmaşi de talia lui Ion Mureşan, Nichita Danilov sau, în generaţia mai nouă, Claudiu Komartin, era una de limbaj, dar şi, ca să zic aşa, de atitudine. Singură, „rostirea“ poetică mazilesciană, aliaj îndrăzneţ şi pregnant de retorică avântată şi textualism cenzurat, nu ar fi fost poate de ajuns ca să-i asigure supravieţuirea în conştiinţa cititorilor; a contat mult şi impresia intensităţii unui angajament existenţial pentru poezie, pe care versul poetic, frânt interior sau incontinent-narativ, îl confirma la nivelul expresiei. A apărut un mit al lui Mazilescu (atât de constrângător încât editorul recent ajunge să pună între ghilimele „alcoolismul“ poetului, ca şi cum acesta ar fi o invenţie calomnioasă), dar, mai important, individul care a scris cele patru valoroase volume de versuri a căpătat, poate pentru totdeauna, aura marelui poet, confirmată de metaforele sale puternice. Mazilescu a rămas, pentru generaţiile succesive de cititori, cel care „a inventat poezia într-o încăpere clandestină din adâncul pământurilor sterpe“, performator de gesturi cabalistice cu consecinţe periculoase, purtător de taine şi deţinător de învestituri misterioase, în virtutea cărora „a cunoscut fericirea deplină şi a ajuns la ţintă cu mult înaintea propriului sfârşit înecat în lacrimi“. Scriind despre sine, el şi-a creat propriul destin de poet, de revoltat vizionar (şi chiar antitotalitar, prin câteva texte din guillome poetul şi administratorul) şi de grefier al suferinţei existenţiale. Figura sa rămâne fixată în mitologia poeziei postbelice ca una dint