„Suntem oameni! Suntem oameni! Sper că nu a murit nimeni pentru că o să-i am pe conştiinţă“, ar fi spus supraveghetorilor de trafic, din cabina contorsionată, unul dintre mecanicii trenului care a sărit de pe şine în Spania omorând cel puţin 78 de persoane şi rănind peste 170 în cel mai grav accident de acest fel din ultimii 40 de ani.
Primele indicii arată că trenul cu 218 pasageri la bord a deraiat deoarece a întrat cu 220 de kilometri la oră într-o curbă în care limita de viteză este de doar 80 de kilometri pe oră, scrie presa spaniolă. Viteza ar fi fost indicată de chiar unul dintre mecanici. Rezultatul este că toate cele opt vagoane au ieşit de pe linie, s-au răsturnat, s-au ciocnit, unul a fost spintecat complet, iar altul a luat foc. Trenul implicat în accident poate atinge viteze de până la 250 km/h.
Atât de mulţi localnici – accidentul s-a produs în apropierea gării oraşului Santiago de Compostela – au venit pentru a dona sânge încât oficialii au fost forţaţi să deschidă noi centre de donare. Primul-ministru spaniol Mariano Rajoy a decretat trei zile de doliu naţional după ce a vizitat locul accidentului.
„Scena este şocantă, este desprinsă parcă din Dante“, a spus guvernatorul provinciei Galiţia Alberto Nunez Feijoo, citat de Reuters.
Spania a lansat prima linie ferată de mare viteză în 1992, iar în prezent are a treia reţea feroviară de mare viteză ca mărime din lume, cu 2.515 km de cale ferată. Cea mai mare parte a oraşelor mari spaniole sunt legate de Madrid cu linii de mare viteză. Galiţia este una dintre regiunile care nu au astfel de legături cu capitala.
Ultimul accident din Spania de o asemenea amploare s-a produs în 1972, când o coliziune a dus la moartea a 86 de persoane. Atentatele cu bombă de la Barcelona din 2004 au ucis 191 de călători şi alte persoane.
Incidentul s-a produs la mai puţin de două săptăm