Vânzările marilor retaileri au crescut semnificativ în 2012, în dauna buticurilor de cartier. Kaufland şi Auchan ocupă primele locuri în piaţă, la mare concurenţă cu Metro.
Retailul românesc este un paradox: vânzările marilor grupuri prezente în spaţiul mioritic cresc, deşi consumul intern este în continuare slab, ca urmare a stării precare a economiei şi a creşterii TVA de la 19% la 24%, operată în anul 2010.
Creşterea vine, însă, din avansul înregistrat de retailul modern în dauna magazinelor de cartier, odată cu deschiderea a tot mai multor unităţi.
Kaufland a fost în 2012 lider de vânzări în rândul marilor retailer. Compania a înregistrat o creştere fulminantă a vânzărilor, de aproape un miliard de lei, de la 5,586 miliarde de lei în 2011 la 6,438 miliarde de lei anul trecut, potrivit datelor publicate pe portalul Ministerului Finanţelor. Profitul net a urcat şi el, de la 167 de milioane de lei la 274 de milioane de lei.
Rezultatele spectaculoase ale Kaufland ridică miza în lupta cu Metro pentru primul loc în retailul românesc, însă datele aceasteia din urmă nu sunt disponibile. Pentru 2011, Metro Cash & Carry avea o cifră de afaceri de 4,96 miliarde de lei şi un profit de 95 de milioane. Podiumul este completat de Carrefour România, cu vânzări de 4,22 miliarde de lei şi un profit de 104 milioane de lei, în scădere faţă de 133 de milioane raportate pentru 2011.
Auchan preia Real
Creşte concurenţa însă, în vârful topului, după ce francezii de la Auchan au preluat Real Hypermarket de la grupul Metro. Separat, Auchan şi-a crescut vânzările de la 1,57 miliarde de lei la 1,97 miliarde şi a marcat un profit de 3,29 milioane de lei. Real este singurul mare retailer ce înregistrează pierderi. Acestea s-au ridicat la 73,5 milioane de lei, în scădere faţă de rezultatul negativ de 120 de mi