Deşi şi-a planificat să disponibilizeze circa 3.000 de salariaţi din companiile feroviare, guvernul nu a alocat fonduri pentru plăţi compensatorii. Sursa: RAZVAN VALCANEANTU
Soarta angajaţilor de la societăţile din sectorul feroviar, cum sunt CFR Călători, CFR Marfă sau CFR SA, este incertă, în condiţiile în care statul are de gând să opereze concedieri colective, iar managerii privaţi numiţi de ministrul revocat Relu Fenechiu vor să renegocieze contractele colective de muncă. La una din companii, CFR SA, contractul expiră chiar în acest an. În total, Guvernul vrea să disponibilizeze aproximativ 3.000 de ceferişti în perioada 2013-2016, însă nu a alocat încă bani pentru plata veniturilor în completare, stabilite prin Ordonanţa 36/2013.
Precedentul Oltchim
Surse apropiate de această problemă ne-au declarat că nu sunt şanse să se aloce vreun leu la rectificarea bugetară ce va fi discutată, săptămâna viitoare, în şedinţa Executivului. În acest context, Guvernul ar putea băga iar mâna în sacul numit fond de şomaj, pentru a plăti drepturile cuvenite feroviarilor, cum a făcut şi în cazul disponibilizaţilor de la Oltchim.
O situaţie particulară o are CFR Marfă, companie aflată în curs de privatizare. Câştigătorul licitaţiei pentru compania de stat, Gruia Stoica, ar fi cerut Ministerului Transporturilor să concedieze câteva sute de oameni, înainte ca el să preia efectiv compania. „Dacă CFR Marfă e vândută înainte de a se face concedierile, oamenii nu vor mai primi nimic. GFR a cerut să fie disponibilizaţi acum, pentru că nu intenţionează să respecte contractul colectiv de muncă”, ne-a precizat liderul sindical Viorel Istrate.
Negocieri
Nici managerilor privaţi din companiile feroviare nu le convin prevederile contractelor colective de muncă, care le pun beţe în roate când vine vorba de concedieri. Tocmai de aceea, încearcă acum să le renegociez