Debutul editorial al Gabrielei Gheorghişor a însemnat şi o primă confirmare a vocaţiei autoarei. Monografia despre scrisul lui Mircea Horea Simionescu s-a bucurat de aprecierile criticii şi a fost răsplătită de breasla scriitorilor cu premii. Carte care punea în circulaţie conţinutul unei teze doctorale, analiza scrisului prozatorului târgoviştean umplea un gol în bibliografia critică a prozei noastre contemporane, invitând la revizitarea creaţiei aceluia. Dar numele Gabrielei Gheorghişor era cunoscut de mai mulţi ani din reviste precum cele craiovene, Mozaicul şi Ramuri, ca şi din altele, tipărite în alte locuri (în principal în Capitală), datorită cronicilor sale de întâmpinare.
Noul volum al acestei „voci puternice a generaţiei tinere de critici de la noi“ (Silviu Gongonea), intitulat Monograme. Configurări ale prozei româneşti contemporane (Craiova, Ed. Aius, 2012, 256 p.), organizează pe mai multe direcţii comentariile la apariţii în proză curente pe care scriitoarea le-a publicat vreme de mai mulţi ani, din 2005 încoace. Se înţelege astfel ce anume înţelege să aleagă Gabriela Gheorghişor din proza română contemporană. Este vorba despre ultimul val, cel mai proaspăt, al producţiei prozastice, nu în sensul – de-acum bătătorit – al apartenenţei condeierilor analizaţi la o anume generaţie, ci prin selectarea cărţilor din producţia editorială a anilor decupaţi de ea. Cum este vorba despre cele mai recent completate rafturi de carte, nevoia de a tria şi de a opera distincţii devine o ţintă preferenţială pe agenda criticului.
Se nasc astfel, în virtutea grupării titlurilor după „un mixaj de criterii“, cum spune foiletonista, precizând că a avut în vedere tematismul, naratologia, pactul auctorial şi asaltul testimonialului, mai multe albii. Ele configurează cele opt secţiuni ale ansamblului: Reprezentări ale c