Premierul Victor Ponta a anunţat că trimite Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) hotărârea de privatizare a CFR Marfă, aprobată de guvern. Ponta a explicat că privatizarea nu va avea loc în absenţa unui aviz al CSAT, emis până în 23 septembrie.
Purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, a declarat că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, pentru că ar fi ilegal. În replică, purtătorul de cuvânt al Guvernului Andrei Zaharescu a răspuns că CFR Marfă reprezintă o companie strategică şi privatizarea acesteia se înscrie în atribuţiile CSAT.
Ce prevede, însă, Legea de funcţionare a CSAT? Acesta avizează proiectele de acte normative iniţiate sau emise de guvern, într-o serie de domenii, printre care şi securitatea naţională. Tocmai încadrarea în acest articol este în dispută, celalte domenii în care CSAT acordă avize – de la organizarea forţelor armate până la bugetele instituţiilor din domeniul apărării- neavând legătură cu subiectul.
Practic, prin termenul “proiecte” legea face referire la un aviz anterior adoptării şi nu ulterior. Tocmai în baza acestui articol, CSAT a discutat subiectul CFR Marfă. Însă, a făcut-o înainte de decizia Guvernului şi doar pe componenta de siguranţă naţională.
Acest lucru reiese din comunicatul CSAT din 27 septembrie 2012:, potrivit căruia membrii CSAT au fost informaţi cu privire la proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea strategiei de privatizare C.F.R. Marfă dar” modalitatea concretă şi procedura de privatizare fiind în responsabilitatea Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi a Guvernului României.”
Acelaşi lucru reiese şi din comunicatul CSAT din 5 februarie 2013: “La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Ma