Despre fobia călătoriei cu trenul se vorbeste mai puțin decat despre frica de zbor. Aflat pe pamant, nu in aer, transportul feroviar creaza iluzia siguranței totale. Cu toate acestea, catastrofa feroviara din Spania, in care au murit 70 de oameni și peste 150 au fost răniti, ne arata cat de relativa este notiunea de siguranta pe calea ferata in secolul 21.
În mai puțin de 13 ani scursi de la inceputul secolului au existat mai multe zeci de accidente majore pe căile ferate din toata lumea.
Tsunami pe calea ferata
Pe 26 decembrie 2004 a avit loc probabil cel mai grav accident feroviar din istoria acestui tip de transport. Cauza accidentului nu a fost vreo eroare umana si nici defectiunea echipamentelor, ci o catastrofa naturala.
Celebrul tsunami care a lovit Sri Lanka in decembrie 2004 a atins si expresul Regina Marilor, un tren de coasta foarte popular printre turisti dar si nevetisti. Aglomeratia din tren era generata si de ajunul sărbătorilor de Crăciun, care a adus un număr mai mare de turisti in regiune dar si localnici care mergeau acasă de sărbători.
Numărul exact al pasagerilor rămâne necunoscut. Pe langa cei circa 1.500 care au cumparat bilete, cateva sute circulau cu "nasul", un obicei practicat in multe țări asiatice si unele est-europene.
Trenul, oprit la culoarea rosie a semaforului in zona satului Peral, a fost lovit din plin de tsunami. Garnitura de tren a fost efectiv spulberata de ape. Locomotiva in greutate de 80 de tone a fost aruncata la 50 de metri de calea ferata, iar vagoanele de 30 de tone au fost împrăștiate în toata zona. Două dintre acestea au fost duse in largul oceanului.
Devastarea din regiune au fost atat de mare incat primele echipe de salvatori au putut ajunge la tren abia peste trei zile. Numărul exact al victimelor nu este cunoscut. Se estimeaza ca din cei aproximativ 1.900 de pasager