Abandonul şcolar de 30%, la trecerea de la clasa a VIII-a la a IX-a va avea consecinţe importante în reducerea de norme/posturi didactice în învăţământ, pentru anul şcolar viitor.
Pentru a evita panica şi întrebările cadrelor didactice, Ministerul Educaţiei a şi publicat un comunicat din care rezultă:
„Ministerul Educaţiei Naţionale precizează că, în nici un moment, nu a decis desfiinţarea claselor din învăţământul liceal. Numărul de clase se realizează conform numărului de elevi integraţi în sistem, cu rezerve pentru aceia care doresc inserţia, după momentul începerii anului şcolar 2013-2014.”
În comunicat se strecoară şi o greşeală regretabilă, la un astfel de nivel:
„Pentru anul şcolar 2013-2014, Guvernul României a aprobat, prin Hotărâre de Guvern, alocarea unui număr de 210.000 de locuri pentru tot tronsonul învăţământului preuniversitar - preşcolar, primar, gimnazial, liceal”.
Ar fi grav să fie aşa. În realitate, cele 210.000 locuri sunt pentru clasa a IX-a, fiind aşteptaţi cei 206.117 elevi existenţi în clasa a VIII-a în anul şcolar 2012-2013, şi o rezervă pentru elevii români sau străini aflaţi în afara ţării, la momentul emiterii HG.
Directorii de licee, mai prudenţi, au propus o cifră de şcolarizare de 183.371, din care au fost ocupate 145.932. După reglări generate de cazuri speciale, au rămas neocupate după a doua repartizare, conform site-ului admitere.edu.ro, 37.439 locuri în clasa a IX-a.
Raportat la efectivul de 206.117 elevi aflaţi în clasa a VIII-a, abandonul şcolar dat de diferenţa de la 145.932 este impresionant: 30% dintre elevii clasei a VIII-a au renunţat să meargă la liceu, aproape unul din trei elevi. Motivul principal fiind lipsa resurselor materiale pentru deplasarea la oraş la licee, dar şi convingerea familiilor conform căreia şcoala nu oferă elevilor acele competenţe necesare şi suficiente pentru