Cetăţenii Republicii Moldova vor putea folosi numărul unic pentru apeluri de urgenţă – 112, pentru a accesa rapid serviciul pompieri şi salvare, poliţia, asistenţa medicală şi intervenţie.
Pentru aplicarea acestui serviciu european, echipa de la Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (MTIC) a elaborat conceptul Sistemului naţional unic pentru preluarea apelurilor de urgenţă în R. Moldova. Proiectul a fost propus pentru discuţii în cadrul grupului de lucru interministerial. După ce va fi definitivat şi completat cu sugestiile instituţiilor care activează în domeniul serviciilor de urgenţă, documentul va fi înaintat spre aprobare Guvernului, transmite Moldpres.
Potrivit viceministrului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Vitalie Tarlev, crearea acestui serviciu va permite creşterea nivelului de protecţie a populaţiei, dar şi gestionarea mai eficientă a apelurilor de urgenţă. Modelul propus de MTIC este conceput în baza documentelor europene şi vine să respecte principiile de utilizare a reţelelor publice de telecomunicaţii, drepturile furnizorilor şi utilizatorilor de servicii de telecomunicaţii.
MTIC optează pentru respectarea recomandărilor europene la etapa creării la nivel comunitar a acestui serviciu, care prevăd ca în procesul de creare a Sistemului de preluare a numerelor de urgenţă 112, autorităţile să asigure interacţiunea optimă între infrastructura existentă de telecomunicaţii şi sistemul naţional de reacţie în situaţii de urgenţă.
În acest sens, se propune crearea a trei Centre Regionale de Preluare a Apelurilor de Urgenţă – la Chişinău, Bălţi şi Cahul. Serviciul 112 va prelua apelurile de urgenţă, va analiza informaţia primită, va localiza aflarea abonatului şi va redirecţiona imediat datele obţinute către serviciul competent în situaţia dată. Actualmente, 90 la sută din timpul apelului se foloseşte pentru stab