Intervenţia premierului Ponta, potrivit căreia dacă CSAT nu îşi va avizul asupra contracutlui de privatizare al CFR Marfă va desemna management privat la companie, care va încerca să o restructureze, par să indice că şansele ca Gruia Stoica să vină cu banii pentru companie sunt destul de mici.
Ce pierderi a implică însă acest eşec.
Potrivit înţelegerii dintre Ministerul Transporturilor şi Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român, care şi-a adjudecat pachetul majoritar la CFR Marfă, acesta trebuia să cumpere pachetul manoritar la compania de stat cu 202 milioane de euro.
În plus, în perioada urmpătoare ar fi trebuit să investească încă 900 de milioane de lei în companie.
Dintr-un foc, e vorba de 400 de milioane de euro care ar fi trebuit să intre în contul statului şi al investiţiilor, care se pierd.
Mai mult, compania a fost îndelung pregătită pentru privatizare, circa 350 de milioane de euro din datoriile acesteia către stat fiind şterse, prin intermediul unei majorări de capital.
Per total, 700 de milioane de euro, adică 3,375 miliarde de lei.
În plus, fără presiunea pusă de cumpărător, nici restructurarea personalului în exces al companiei nu va fi mai la fel de puternică, ceea ce înseamnă câteva luni bune în care fondul de salarii va toca mult din veniturile companiei.
Apoi, cum statul n-a dat dovadă de prea mult interes să-şi eficientizeze companiile, şi beneficiile bugetului, de pe urma sumelor pe care le colectează din contribuţiile afacerilor profitabile, care fac plăţile către stat la timp, vor întârzia să apară.
Nemaivorbind că, dacă business-ul nu devine profitabil, şi alţi furnizori sau parteneri de afaceri ai companiei feroviare vor avea de suferit, din nou, cu impact negativ asupra bugetului.