Pentru a accesa rapid serviciul pompieri şi salvare, poliţie, asistenţă medicală şi intervenţii, cetăţenii vor putea folosi numărul unic pentru apeluri de urgenţă - 112. Apelul va fi gratuit atât de pe telefonul mobil, cât şi de pe cel fix.
Serviciul 112 va prelua apelurile de urgenţă, va analiza informaţia primită, va localiza aflarea abonatului şi va redirecţiona imediat datele obţinute către serviciul competent în situaţia dată. În prezent, 90 la sută din timpul apelului se foloseşte pentru stabilirea locului producerii accidentului.
După ce va fi definitivat şi completat cu sugestiile instituţiilor din domeniul serviciilor de urgenţă, proiectul va fi înaintat spre aprobare Guvernului.
„Crearea acestui serviciu va permite creşterea nivelului de protecţie a populaţiei, dar şi gestionarea mai eficientă a apelurilor de urgenţă. Modelul este conceput în baza documentelor europene şi vine să respecte principiile de utilizare a reţelelor publice de telecomunicaţii, drepturile furnizorilor şi utilizatorilor de servicii de telecomunicaţii”, susţine viceministrul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Vitalie Tarlev.
De asemenea, se propune crearea a trei Centre Regionale de Preluare a Apelurilor de Urgenţă: în Chişinău, Bălţi şi Cahul.
Pentru prima dată numărul unic de urgenţă a fost aplicat în Suedia în 1991. În prezent, numărul 112 este folosit în toate ţările Uniunii Europene.