Retratarea fiscală a contractelor comerciale a reprezentat instrumentul predilect al inspecțiilor fiscale din ultimul an. Și nu numai: de câteva luni, autoritățile de management al programelor finanțate din fonduri europene recalifică natura contractelor încheiate de beneficiarii acordurilor de finanțare sau de partenerii acestora cu experții implicați în proiect, cu consecința respingerii la rambursare a acestor cheltuieli, ca fiind neeligibile
În acest an, contractele de drepturi de autor și convențiile civile au continuat să ocupe prima poziție în topul retratărilor efectuate în cadrul inspecțiilor fiscale. Deși în timp aceste contracte au suferit semnificative îmbunătățiri în vederea reflectării realității economice, ANAF câștigă încă testul bazei materiale folosite de beneficiarii de venituri (birou stabil, cărți de vizită, mașini de serviciu – toate provenind de la angajator și trădând raporturi de subordonare și dependență).
Un element de noutate al anului 2013 în ceea ce privește retratarea contractelor (în special a convențiilor civile) îl reprezintă recalificările convențiilor civile de către autoritățile de management al programelor finanțate din fonduri europene. Spre exemplu, în partea de vest a țării, rambursările din cadrul proiectelor POSDRU (Programul Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) pun mare accent pe tipul contractelor utilizate în cadrul proiectului. Mai exact, sunt refuzate la rambursare, ca fiind cheltuieli neeligibile, sumele plătite în baza convențiilor civile de beneficiarii contractelor de finanțare, către experții pe termen scurt. Lucrările încredințate acestor experți, cu termen de finalizare între 3 și 5 luni, sunt considerate ca neavând caracter incidental, cu implicația considerării formei de contractare – convenție civilă – ca încălcând dispozițiile legale.
Un argument în plus al caracterului dependent