Ca să prescrie cu elan, medicii sunt răsplătiţi cu mese la restaurant, autoturisme şi excursii mascate sub forma unor congrese ştiinţifice. Ultimul scandal de acest gen vine din China şi vizează gigantul farmaceutic GSK. Sursa: SHUTTERSTOCKSursa: SHUTTERSTOCK
1 /.
Scandalul din China, în care este implicată compania GlaxoSmithKline, reaprinde controversele privind aspectele etice ale sponsorizărilor pe care industria farmaceutică la acordă sub diferite forme medicilor. Ancheta de la Beijing a dezvăluit o reţea de 700 de intermediari prin care grupul tranzita fonduri spre medici şi oficiali.
Patru directori ai GSK au fost arestaţi, fiind suspectaţi că ar fi acordat „cadouri” şi excursii de 500 de milioane de dolari, iar o agenţie de voiaj complice a fost închisă, după ce s-a descoperit că efectuase activităţi ilegale. Practicile datează din 2007, timp în care vânzările companiei de medicamente au crescut spectaculos.
Vacanţele exotice, cele mai frecvente favoruri
Nici industria românească de profil nu e străină de acest gen de practici, cu diferenţa că totul se face ceva mai discret. Companiile care stimulează medicii şi farmaciştii sunt, în general, producători şi distribuitori care au în portofoliu produse inovatoare sau generice scumpe. Piaţa este plină de medicamente, iar ca să-ţi faci volumul de vânzări, trebuie să oferi stimulente, au declarat pentru EVZ surse din industrie. Reprezentanţii medicali ai producătorilor sau distribuitorii merg prin farmacii, vizitează medicii la cabinete sau în spitale şi le oferă flori şi mese în oraş, în timpul cărora le propun să vândă produsul X.
Dacă prescrierile sunt pe măsura asteptarilor, doctorii merg la congrese. De exemplu, ca să vândă de 700.000 de euro un produs pentru controlul glicemiei, un distribuitor „momeşte” medicii cu „congrese interne şi externe”, după cum reiese din documentele p