Au experienţă de ani de zile ca voluntari, au aplicat pentru schimburi de experienţă cu tineri din alte ţări sau licee din România, muncesc mult şi se gândesc deja cum să devină antreprenori – acesta este profilul tinerilor care încă nu au absolvit liceul şi care, în lipsa unui sistem care să îi ajute, aleg să îşi clădească singuri o carieră, este de părere Adelina Maria, secretar general al Leaders România, fundaţie care dezvoltă programe de leadership pentru tineri cu vârste cuprinse între 14 şi 35 de ani.
„Liceeni de acum sunt mai maturi, mai preocupaţi de ceea ce fac. Sunt foarte implicaţi în activităţi de voluntariat, au experienţă în conducerea unor ONG-uri, au făcut schimburi cu tineri din alte ţări sau din alte licee din România şi chiar sunt unii care la 16-17 ani au deja un business al lor. Sunt lucruri pe care le apreciam când aveam interviuri cu studenţii în urmă cu cinci ani, iar acum le auzim de la liceeni“, spune Adelina Maria. Totuşi, ea precizează că lipsa de experienţă practică din şcoli îi face pe mulţi dintre liceeni să fie confuzi în legătură cu ceea ce presupune un loc de muncă, care este fişa postului unui anumit tip de job sau cum ar trebui să se integreze într-o companie. „În general, liceenii ştiu că există nişte facultăţi care îi duc către anumite domenii, care fie le plac, fie la care se pricep efectiv, dar nu ştiu exact ce presupune un job. În general, au informaţia, dar nu au şi partea practică şi unii dintre ei chiar au o idee foarte clară despre ceea ce vor să facă. Sunt unii care în clasa a zecea îşi dau testele de limbă străină şi ştiu la ce facultate vor da după bacalaureat“, explică ea.
De partea cealaltă, cei care au reuşit să obţină un loc de muncă şi care fie sunt la stadiul de juniori în companii, fie la cel de tineri manageri, au un plan de carieră mai concret, însă îşi pierd din entuziasm atât pentru a învăţ