Pe cât de spectaculoasă, pe atât de periculoasă. Cam așa am putea descrie în doar câteva cuvinte o plimbare pe cea mai înaltă șosea din România. Transalpina străbate Munții Parâng de la nord la sud, prin judeţele Alba, Sibiu, Vâlcea şi Gorj și ajunge până la altitudinea de 2.154 de metri în Pasul Urdele. Frumusețea traseului este însoţită însă de momente pline de adrenalină, la vederea porțiunilor de drum neterminate și a lipsei parapeților în serpentine periculoase.
Peisajele de poveste pe care le întâlnești în cei aproximativ 140 de kilometri parcurşi pe Transalpina și istoria acestui drum sunt o dovadă a potențialului turistic pe care îl deține România și care din păcate este neexploatat la nivelul său maxim.
Transalpina în 2013
Deși oficial este închis traficului rutier, din cauza lucrărilor de amenajare în desfăşurare, drumul a devenit o atracţie pentru turiștii din toate colțurile țării, dar și pentru străinii care vizitează România. Cu toate că reabilitarea și asfaltarea şoselei a început în anul 2009 și ar fi trebuit să fie finalizate la sfârșitul anului 2011, lucrările au fost oprite, iar pe traseu mai sunt porţiuni cu diferenţe mari de nivel şi curbe periculoase neprotejate de parapeţi.
Lucrările de reabilitare a șoselei au fost sistate întrucât compania care se ocupa de acestea, “Romstrade”, a intrat în insolvenţă, iar administratorul Nelu Iordache a fost arestat, fiind acuzat că „a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinația fondurilor europene în forma continuată (61 de acte materiale) și că a utilizat cu rea-credință creditul societăţii (trei acte materiale)”, în legătură cu un alt contract pe tronsonul Nădlac-Arad.
Pe cea mai spectaculoasă porțiune de aproximativ 20 de kilometri, între Obârșia Lotrului și Rânca, drum oficial închis și pe care cei care doresc să-l parcurgă o fac pe propria răspundere, parapeț