Ce dă valoarea unei companii
Elementele importante în analiza preţului oferit sunt tipul de privatizare (ofertă publică iniţială sau găsirea unui investitor strategic), momentul privatizării căci piaţa europeană a transporturilor feroviare era mai generoasă înainte de criză, creşterea economică a ţării respective, mărimea parcului feroviar şi a pieţei de transport din acea ţară, starea tehnică a parcului. mărimea şi structura datoriilor companiei ce vor fi preluate, cota de piaţă. Pentru preţ, contează şi ponderea în total a parcului excedentar sau neutilizabil de vagoane şi locomotive a cărui soartă este de regulă vânzarea sau topirea ca fier vechi.
Polonezii vând jumătate în ofertă publică
In cazul companiei poloneze PKP Cargo, parte a grupului PKP, statul va relua în acest an privatizarea eşuată în 2011, de data aceasta în cadrul unei oferte publice iniţiale pentru 50% minus o acţiune a companiei. PKP Cargo este cea mai mare companie din regiune, a doua după firma germană DB Schenker. Parcul feroviar la polonezilor e de aproximativ 2-3 ori mai mare decât cel al CFR Marfă. Cu cele 1,2 miliarde de zloţi obţinute pe acţiuni ( un zlot este egal cu 1,03 lei) statul polonez speră să acopere o treime din datoriile istorice ale grupului PKP de 4,5 miliarde zloţi. Fiind singura ţară unde companiile de cale ferată sunt entităţi separate, doar în România a existat varianta conversiei datoriei publice a companiei vândute în acţiuni primite de stat. Statul polonez nu cere foarte mulţi bani. În cazul CFR Marfă, pe lângă cei 202 milioane euro plătiţi pe pachetul de 51% din acţiuni, GFR va trebui să acopere şi datoriile CFR Marfă la entităţi private, estimate la câteva zeci de milioane de euro.
Croaţii, mai flexibili
Deşi s-a speculat că croaţii au făcut o afacere bună, vânzând 75% din compania lor, HZ Cargo, pentru 140 milioane euro lui Gruia Stoica