Ce faci dacă ești un ziar provincial și îți simți sfârșitul aproape? Înțelepciunea bătrânilor din breaslă spune că sunt mai multe căi de urmat pentru un suicid onorabil: mărești costurile dublând numărul angajaților și al paginilor; acorzi prioritate printului față de versiunea online; condiționezi accesul la conținutul www prin plăți.
Americanii de la Orange County Register, un cotidian californian care acum un an își pregătea cântecul de lebădă, nu s-au încurcat în dileme și au ales să urmeze toate cele trei variante. Și se pare că le-a ieșit: „Funcționează și credem că va funcționa. Este într-adevăr ceva extraordinar”, a declarat, la un de la lansarea noii strategii, Ken Brusic, editorul publicației. Pentru confirmarea definitivă a miracolului se mai așteaptă însă raporturile financiare din toamna acestui an. Viitorul sună binișor.
Când Register, ziar care are în spate o istorie de peste o sută de ani, a început temerarul experiment, cei din industrie au rămas uimiți și au privit inițiativa cu o curiozitate morbidă. Toți se întrebau cât va dura dramatica, dar originala strategie. Atenția îndreptată spre Register a crescut însă când proprietarul, Freedom Communication, a anunțat lansarea unui nou ziar și mai ales după ce directorul companiei, Aaron Kushner, a declarat că intenționează să cumpere grupul LA Times.
Kushner a dat și metafora declinului: „Imaginați-vă cafeaua dumneavoastră zilnică: de fiecare dată când plătiți, ceașca devine mai mică iar cafeaua mai slabă. Asta s-a întâmplat, de fapt, și cu ziarele americane: le-am luat oamenilor anumite lucruri oferindu-le în același timp conținut gratuit pe Internet. O nebunie! Industria a comis un soi de suicid instituțional programat”. Soluția? Simplă ca bună ziua: să faci un produs bun pentru care să ceri un preț decent, pentru că un produs bun costă, ne lămurește tot Kushner.
Mai multe des