Autor: Simona Tapalagă, Silvana Chiujdea
Premierul Victor Ponta a dat de înţeles că nu va lua cartoful fierbinte al privatizării CFR Marfă din mâinile lui Traian Băsescu şi că nu va participa la o eventuală şedinţă a CSAT, dacă aceasta va fi convocată în timpul cât se va afla în concediu. CFR Marfă
UPDATE Sursele contactate de EVZ arată clar că acea hotărâre la care a făcut trimitere premierul nu are nicio legătură cu responsabilitatea CSAT pentru un procesul de privatizare, cum este cel al CFR Marfă, deoarece aceste activităţi de natură economică nu intră în atribuţiile Consiliului, decât dacă afectează siguranţa naţionala, dar numai după semnarea contractului şi la sesizarea Consiliul Concurenţei.
“Hotărârea invocată de Victor Ponta (Hotărărea CSAT 73/27.09.2012) se referă la o modificare care a fost avizată de CSAT cu menţiunea importantă că acele operaţiuni care prezintă riscuri pentru siguranţa naţională trebuie “comunicate” CSAT de către Consiliul Concurenţei (CC). Or, CC ia în discuţie contractele de privatizare (exemplu de “operaţiune”) DUPĂ SEMNAREA CONTRACTULUI DE PRIVATIZARE.
Prin urmare, procedura este următoarea:
1. CSAT avizează HG privind strategia de privatizare.
2. Guvernul, prin Ministerul Transporturilor şi Comisia de privatizare, organizează procedura de privatizare, care se finalizează cu semnarea unui contract de privatizare.
3. Consiliul Concurenţei analizează contractul de privatizare (post semnarea contractului, aşa zice legea).
4. Dacă e cazul, Consiliul Concurenţei “comunică CSAT operaţiunile susceptibile să fie analizate din punct de vedere al SIGURANŢEI NAŢIONALE”, deci nu oportunităţi de natură comercială, economică, etc., ci strict de siguranţa naţională (tot post semnarea contractului, se înţelege).
5. În cazul unei astfel de comunicări din partea CC, structurile de securitat