În ciuda veştii bune pe care premierul Victor Ponta s-a grăbit să o anunţe imediat după încheierea întâlnirii cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI), românii nu vor simţi în propriile buzunare reducerile de preţ la franzele.
Mânat de dorinţa de a diminua evaziunea fiscală din domeniul panificaţiei, dar şi de a uşura traiul românilor, Executivul se luptă d e mai bine de jumătate de an să reducă TVA la pâine de la 25% la 9%. Asta înseamnă că pe o franzelă care acum costă 1 leu, din toamnă ar trebui să plătim 80 de bani.
Deşi diminuarea convenită cu FMI, şi care va intra în vigoare de la 1 septembrie, este considerabilă, şi la fel ar trebui să o simtă şi consumatorii, se pare că situaţia nu e deloc aşa cum ar crede cumpărătorii. Asta pentru că producătorii din industria de profil nu sunt gata să accepte această măsură. Producătorii vor menţine costurile
Cu toate că nu vor mai plăti TVA de 25% către stat şi deci ar trebui să scadă şi preţul în magazine, analiştii economici prevăd că, de fapt, producătorii vor găsi diverse pretexte pentru a ţine preţurile la fel de ridicate ca şi până acum.
“Cei care domină acest lanţ de producţie îşi vor trage partea leului fără dubii şi fără să se gândească la consumator. Din toamnă, vor creşte şi preţurile la utilităţi, poate şi la materia primă, astfel încât acestea vor fi scuze ideale pentru a acoperi reducerea pe care trebuie să o dea la raft. În plus, probabil că vor înmulţi producţia de sortimente care nu se supun acestor reduceri de TVA, pentru a-şi acoperi eventualele pierderi. În fapt, scăderile de preţ vor fi de câţiva bani, adică mai deloc”, ne-a explicat Ilie Şerbănescu (foto), analist economic. Cu o mână dau, cu cealaltă iau
Pe lângă vestea reducerii TVA, FMI a impus şi creşterea accizelor la alcool, precum şi introducerea acestor taxe pentru produsele de lux. Astfel, tot de la 1 sep