A doua jumatate a anului se anunta a fi mai activa la capitolul deschideri de malluri, urmand sa fie inaugurata o suprafata totala de 140.000 de spatii comerciale, potrivit CBRE Romania.
Stocul de spatii comerciale moderne a ramas stabil in primul semestru al acestui an, circa 2,7 milioane de metri patrati, din care 30% se afla in Bucuresti, insa acesta va ajunge la 2,85 milioane de metri patrati pana la finalul anului, potrivit raportului CBRE despre piata spatiilor comerciale. Centrele comerciale reprezinta 56% din stoc, in timp ce parcurile de retail detin 43,5%, iar centrele de tip factory outlet – doar 0,6%.
„Observam o tendinta de crestere a interesului pentru centre comerciale prime atat din partea investitorilor, cat si din cea a chiriasilor. Proiectele performante din Bucuresti si provincie atrag majoritatea clientilor si inregistreaza vanzari peste medie, avand o rata de neocupare de sub 5%, in timp ce centrele secundare se confrunta cu o rata de neocupare de peste 10%. O alta tendinta din piata de retail este taierea costurilor cu utilitatile, care continua sa joace un rol important in planul de afaceri al chiriasilor”, a declarat Luiza Moraru, head of retail department CBRE Romania.
In prima jumatate a anului a fost inaugurat un singur centru comercial in Romania, Uvertura Mall Botosani, cu o suprafata inchiriabila de 15.000 mp. In luna iulie a fost deschisa galeria comerciala Cora Constanta, iar alte trei centre comerciale vor fi inaugurate pana la finalul anului, Promenada Mall din Bucuresti, AFI Palace Ploiesti si Galati Shopping City, suprafata cumulata a acestor patru proiecte ridicandu-se la 140.000 mp. De asemenea, in orase precum Timisoara, Craiova, Brasov sau Sibiu, exista terenuri favorabile dezvoltarii de centre comerciale, care nu sunt valorificate pentru moment.
AFI Palace urmeaza sa se deschida pe 3 octombrie. Ce