Deşi doctorii dau asigurări că „atenţiile” primite de la firmele de medicamente nu le infl uenţează tratamentele prescrise, datele arată că producătorii care oferă sponsorizări înregistrează vânzări spectaculoase. Sursa: SHUTTERSTOCK
Teoretic, sponsorizarea doctorilor nu implică nicio obligaţie din partea acestora. Practic, însă, prin aceste recompense, giganţii farmaceutici nu urmăresc decât să-şi consolideze poziţia pe piaţă. EVZ continuă să publice o serie de documente care arată că, în final, tot ce contează pentru firmele de medicamente este ca doctoriile lor să fie prima opţiune şi să fie prescrise/vândute în număr cât mai mare. Aşa-zisa investiţie în educaţia medicilor, pentru care statul nu alocă bani, este partea a doua.
Concurenţa săracă, avantaj major
În targetul companiilor farmaceutice- producători sau distribuitori (stimulaţi prin bonusuri consistente) - se află în special diabetologii, cardiologii, psihiatrii sau oncologii. Ei prescriu, în general, medicamente scumpe şi căutate, decontate prin programe naţionale. Nu e de mirare că în aceste domenii se organizează cel mai des congrese şi alte sindrofii medicale, al căror scop e promovarea produselor sponsorilor.
Medicii fac parte din prima linie de marketing a firmelor de medicamente. Nu e zi în care pacienţii să nu dea nas în nas cu reprezentanţi medicali ai diferitor companii farmaceutice pe holurile de aşteptare. Îmbrăcaţi „office” şi purtând o servietă, aceştia sunt interfaţa dintre companii şi doctori: îi scot la restaurant, le prezintă produsele şi tot ei „contorizează” volumul prescripţiilor. Un reprezentant medical vizitează şi 20 de medici şi farmacişti într- o zi.
Un document intern al unui distribuitor farma, care datează din 2012, arată că pentru a atinge un volum de vânzări de 700.000 de euro pentru un medicament pentru tratarea diabetului, medicii trebuie „momiţi”