Pentru a demonstra că sunt posibile rezolvări ale situaţiei dramatice din educaţie, iată câteva soluţii la problemele cu care ne confruntăm.
Continuarea aplicării Legii Educaţiei Naţionale, strict în forma asumată în parlament, este esenţială, cu îmbunătăţiri în domeniile salarizării, accesului în funcţii de conducere, evaluării elevilor şi profesorilor. Această continuare presupune abrogarea tuturor OUG-urilor adoptate de Guvern la propunerea Ecaterinei Andronescu, alterând grav arhitectura şi filosofia Legii Educaţiei Naţionale.Rezolvarea problemei unui nou curriculum
Ministerul Educaţiei trebuie să elaboreze un scurt Cadru de Referinţă Curriculară, Harta Competenţelor aşteptate la elevi, generale, specifice, pe discipline şi etape de şcolarizare, planurile cadru de învăţământ şi un Caiet de Sarcini pentru elaborarea curriculei pe discipline prin concurs naţional.
Revenirea la dreptul şcolilor de a-şi elabora propriul CDS (Curriculumul la Dispoziţia Şcolii-30%) şi a profesorilor de a avea la dispoziţie 25% din ore la decizia lor.
Curriculumul şcolar se bazează pe cei patru piloni ai educaţiei: a învăţa să ştii, să faci, să fii, să trăim împreună şi are patru arii de cuprindere, teoretic conceptuală, aplicativă, interdisciplinară, generatoare de învăţare continuă.Refacerea rapidă a arhitecturii instituţionale
Există acum mari probleme cu liceele tehnice care nu şi-au realizat planul de şcolarizare. Mai mult, au avut rezultate mediocre sau chiar zero la bacalaureat. Indiferent cu ce sacrificii de personal, aceste unităţi şcolare nu mai pot funcţiona pe fonduri publice, cu randament zero şi cu elevi din ce în ce mai puţini, societatea nu-şi poate permite aşa ceva.
Singura soluţie este transformarea acestor licee în şcoli profesionale, simultan cu grăbirea trecerii clasei a IX-a la gimnaziu, pentru a permite funcţionarea şcolii profe