Argumentele taximetriştilor ieşeni pentru scumpirea călătoriei nu stau în picioare. Aceleaşi motive pot fi invocate şi în alte oraşe mari din ţară, dar la Bucureşti tariful e cu 30% mai mic, iar la Cluj cu 10%. Cartelul taximetriştilor şi goana patronilor după profit ar putea fi explicaţiile adevărate ale tarifelor mari practicate la Iaşi.
Cu 1,99 lei pe kilometru, la Iaşi se practică cel mai mare tarif de taxi, într-un top în care au fost incluse alte 9 mari oraşe din România. Scumpirea carburanţilor, a pieselor de schimb şi scăderea numărului de clienţi ar fi principalele trei motive invocate de taximetrişti. Deşi cu aceleaşi lucruri se confruntă şi taximetriştii din celelalte oraşe, tarifele acestora variază între 1,35 lei/km la Craiova, 1,39 lei/km la Bucureşti şi 1,79 lei/km la Cluj. În plus, la Iaşi, preţul pe kilometru în cazul unei călătorii efectuată noaptea este de 2,19 lei, în timp ce majoritatea oraşelor au tarif unic zi – noapte. Reprezentanţii Primăriei susţin că nu pot interveni în politica de preţuri a operatorilor. Şefii oraşului au impus un tarif maximal ce nu poate fi depăşit, iar în rest piaţa ar trebui să facă reglajul.
Scumpirea din decembrie
În decembrie 2012, operatorii de taxi au depus o notificare la Primărie în care au anunţat majorarea preţurilor de transport. În motivare au adus ca argument scumpirea benzinei şi a motorinei. Aşa s-a ajuns la un tarif de 1,99 lei pe kilometru. Primăria a luat act de solicitatea taximetriştilor, iar aceştia au crescut tariful. Singura metodă de control pe care o poate exercita administraţia locală e ca operatorii să nu depăşească pragul maxim pe kilometru, stabilit la 3 lei, printr-o hotărâre a Consiliului Local de acum câţiva ani. Nici reprezentanţii taximetriştilor, nici cei ai Primăriei nu au putut explica cum s-a ajuns la acest preţ maxim. Astfel, în acest mome