Stocul de spaţii comerciale moderne va creşte până la finele anului la 2,85 milioane metri pătraţi, de la 2,7 milioane metri pătraţi la finele primului semestru, iar ratele de neocupare a centrelor comerciale variază între 5 şi peste 10%, în funcţie de proiect, potrivit CBRE.
Stocul de spaţii comerciale moderne a rămas stabil în primul semestru al acestui an, circa 2,7 milioane de metri pătraţi, din care 30% se află în Bucureşti. Centrele comerciale reprezintă 56% din stoc, în timp ce parcurile de retail deţin 43,5%, iar centrele de tip factory outlet doar 0,6%.
"Observăm o tendinţă de creştere a interesului pentru centre comerciale prime atât din partea investitorilor, cât şi din cea a chiriaşilor. Proiectele performante din Bucureşti şi provincie atrag majoritatea clienţilor şi înregistrează vânzări peste medie, având o rată de neocupare de sub 5%, în timp ce centrele secundare se confruntă cu o rată de neocupare de peste 10%. O altă tendinţă din piaţa de retail este tăierea costurilor cu utilităţile, care continuă să joace un rol important în planul de afaceri al chiriaşilor", a declarat Luiza Moraru, şeful departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară CBRE România.
În prima jumătate a anului a fost inaugurat un singur centru comercial în România, Uvertura Mall Botoşani, cu o suprafaţă închiriabilă de 15.000 mp. În luna iulie a fost deschisă galeria comercială Cora Constanţa, iar alte trei centre comerciale vor fi inaugurate până la finalul anului, Promenada Mall din Bucureşti, AFI Palace Ploieşti şi Galaţi Shopping City, suprafaţa cumulată a acestor patru proiecte ridicându-se la 140.000 mp. De asemenea, în oraşe precum Timişoara, Craiova, Braşov sau Sibiu, există terenuri favorabile dezvoltării de centre comerciale, care nu sunt valorificate pentru moment.
"Unele proiecte de retail, însă, au întâmpinat mari dificul