Meseria nu mai este brăţară de aur. Realitatea opţiunilor din sistemul de învăţământ pare să susţină această idee, însă adevăratul motiv pentru care copiii nu aleg liceele tehnologice este altul. Rezultatele slabe la bacalaureat îndepărtează pe oricine de orice liceu, indiferent de oferta acestuia.
Nu trebuie decât să ne uităm la ce se întâmplă cu Liceul "Istrati". Dintotdeauna această şcoală a avut candidaţi mai mulţi decât locurile disponibile, însă, rezultatele slabe de la bacalaureat din ultimii ani au îndepărtat elevii astfel încât, deşi meseria de mecanic auto este la fel de căutată şi bănoasă, din patru clase s-au format numai două. Nici clasele cu profil real sau uman de la aceste licee tehnologice cu rezultate slabe la bacalaureat nu au căutare. Elevii şi părinţii vor să ştie că, dacă merg la o şcoală, aceasta le garantează un final fericit, adică bacalaureat promovat sau angajare la absolvire.
Pe de altă parte, cadrele didactice dau vina pe lipsa de motivaţie pentru învăţătură a elevilor, pe nivelul scăzut al cunoştinţelor cu care vin din gimnaziu, capacitatea intelectuală redusă şi spun că nu au cu cine să lucreze.
Ruptura dintre elevi şi profesori este evidentă în aceste şcoli. Profesorii îi dispreţuiesc pe elevi, pentru că sunt obraznici, le pun deseori răbdarea la încercare, nu vor să înveţe, nu obţin rezultate notabile, care să le ridice şi lor prestigiul. Şi elevii, la rândul lor îi dispreţuiesc, pentru că, la modul în care înţeleg ei succesul, nu îi văd pe profesori ca persoane realizate, care să îşi facă meseria temeinic şi cu plăcere şi, în plus, nu au mercedes-ul la scară, nu au haine de fiţe, nu locuiesc în vile. În ochii lor profesorii sunt looseri, drept pentru care consideră că nu au de ce să-i asculte. Mai bine pleacă urechea la sfaturile binevoitoare ale găştilor de cartier, pleacă în străinătate şi se î