Ministerul Finanţelor a realizat un proiect legislativ, promis încă de la începutul anului, prin care intenţionează să modifice reglementările privind TVA la încasare, astfel ca sistemul să nu mai fie obligatoriu, ci opţional, potrivit unor surse apropiate discuţiilor.
Legislaţia trebuie modificată pentru că actualele prevederi încalcă o directivă europeană. În plus, impactul asupra mediului de afaceri a fost negativ, contrar obiectivelor urmărite de autorităţi, sistemul având „mai mulţi perdanţi decât câştigători“, după cum spun consultanţii fiscali.
Atât companiile mari, cât şi firmele mici sunt nemulţumite de aplicarea sistemului TVA la încasarea facturilor, şi nu la emitere.
Contracte anulate, creşterea costurilor administrative, evidenţele complicate şi lipsa conformării voluntare a contribuabililor care aplică TVA la încasare sunt câteva dintre problemele care au apărut odată cu aplicarea acestui sistem.
Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor a început să fie aplicat în România de la 1 ianuarie 2013, împreună cu sistemul de TVA existent. Noul sistem a vizat firmele care au sediul în România şi cifra de afaceri de sub 2,25 mil. lei (500.000 euro). La scurt timp de la aplicarea sistemului, companiile s-au confruntat cu probleme. Unele companii mari au decis să renunţe la colaborarea cu firmele mici pentru a evita problemele legate de cash-flow, apărute în urma aplicării noului sistem de TVA.
Ce spun oamenii de afaceri
„Vine cu întârziere această măsură, repară practic eroarea care s-a făcut. Este totuşi un pas spre mai bine, un lucru bun că oamenii pot opta. Eu consider că plata TVA la încasare nu a fost bună pentru micile companii şi că le-a creat probleme“, spune Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, care deţine fabrica Astra Vagoane Călători