În fiecare zi, călătoria cu transportul public în Chişinău este o aventură neplăcută, mai ales în orele de vârf şi pe timp de caniculă. Locuitorii Capitalei nu sunt nemulţumiţi doar de aglomeraţia de la anumite ore, ci şi de starea proastă a mijloacelor de transport.
“Dacă am nenorocul să mă urc întrun troleibuz vechi, de la Ciocana până în centru, am impresia că mi se dislocă toate organele. Într-o zi, când îmi croiam drum spre ieşire, am rămas fără nasturi la cămaşă”, spune indignat chişinăuianul Vadim Pânzari.
Unii călători evită să urce în mijloace de transport vechi de teama unor accidente produse de dezmembrarea acestora, cum s-a întâmplat acum câteva luni, când unui troleibuz i-a zburat o roată care a aterizat pe parbrizul unui autoturism parcat. Jumătate din cele 320 de troleibuze de care dispune Regia Transport Electric au termenul de exploatare depăşit de două ori, adică sunt pe rute de aproape 30 de ani. Primarul general Dorin Chirtoacă a promis că rezolvă până în 2015 problema transportului. Până atunci, el şi-a luat angajamentul să reabiliteze în totalitate parcurile urbane de troleibuze şi autobuze. Dar lucrurile nu se mişcă atât de repede precum se preconizase.
Asamblare cu cântec
Procesul de asamblare a troleibuzelor la Chişinău, adică în loc să fie achiziţionate maşini noi, sunt cumpărate piesele care se asamblează aici, nu avansează cum a promis primarul. “Anual, vom asambla câte 50 de troleibuze. După ce vom îndestula Capitala, vom face troleibuze pentru oraşele Bălţi şi Tiraspol”, a dat asigurări Dorin Chirtoacă. “Noi am putea să facem 50 pe an, dar Consiliul Municipal Chişinău ne-a oferit surse financiare doar pentru 20”, ne-a spus Gheorghe Morgoci, directorul parcului urban de troleibuze.
Socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg nici când e vorba de economiile pe care a promis Chirtoacă să le facă graţie asa