Nu toate afacerile inelastice la criză au supraviețuit: sintagma „de mâncat tot trebuie să mănânci“ și-a arătat limitele, mai ales în cazul rețelelor de retail aflate în proprietatea unor antreprenori locali. Dar pe unele nișe, coordonatele unui business centrat pe gusturi prezintă câteva avantaje certe în aceste vremuri nesigure
Când Cristian Preotu, antreprenorul de 35 de ani care deţine şi conduce un business ceva mai aparte – vinde cele mai fine whisky-uri, coniacuri sau armagnacuri, vinuri de colecţie şi delicatese franțuzești –, deschidea prima delicaterie exclusivistă „Comtesse du Barry“ din București, piața de gastronomie premium aproape că nu exista în România. Ideea afacerii i-a venit după ce a trăit 14 ani în Franța, unde a prins gustul vinurilor exclusiviste. Absolvent de Drept, la Grenoble, Cristian Preotu a venit în România, „într-o misiune de consultanță“, își amintește el, dar a cunoscut-o pe soția sa, Maria, și a decis să rămână aici. Cum visul de a avea propria afacere l-a avut, după cum mărturisește, „dintotdeauna“, cei doi soți au înființat, în 2004, firma Le Manoir și au început să importe și să vândă produse gastronomice extrem de scumpe şi sofisticate.
„Era o reală nevoie pe piață. Toată lumea aducea vinuri, foie gras și brânzeturi în valize când venea din Franța, Italia sau Spania“, face Preotu o paranteză. Clientela, continuă el, era „specifică și cu destul de multe resurse financiare“, adică high-class-ul bucureştean, oameni de afaceri, expaţi etc. care şi-au educat gustul pentru astfel de produse în străinătate. În 2006, cei doi soți au deschis primul magazin „Comtesse du Barry“, pe strada Ion Câmpineanu. Încurajați de „feedback -ul clienților“, au continuat dezvoltarea pe partea de retail. Afacerea ajuns astăzi la șapte magazine, dintre care trei în provincie (la Cluj, Timișoara și Constanța) și generează venituri de circ