Diplomatia economica inseamna sa folosesti toate resursele, inclusiv cele financiare, de inteligenta, de creativitate sau de alta natura pentru a creste valoarea adaugata a economiei nationale. Prin „valoare adaugata” intelegand diversitate, profitabilitate, deschidere, competitivitate, performanta tehnologica, incluziunea fortei de munca si totodata mai buna ei pregatire, adaptabilitatea acesteia si flexibilizarea in cadrul pietei muncii, precum si multe alte aspecte, unele tinand chiar de patriotismul economic, cum ar fi exportarea valorilor nationale si impunerea lor prin competitivitate.
Asa cum stim, IMM-urile reprezinta un segment foarte important al economiei
unei natiuni. Reprezinta chiar coloana vertebrala, chiar daca aceasta sintagma a devenit aproape un cliseu pe cale sa se demonetizeze. Dar el se demonetizeaza numai atunci cand ramane doar la stadiul de declaratii de intentie. Atunci cand declaratiilor se adauga si fapte, sintagma se
transforma in deziderat.
Un proiect foarte interesant in acest domeniu il reprezinta initiativa Camerei de Comert Britanico Romane impreuna cu UKTI (United Kingdom of Trade and Investment), initiativa legata aproape in mod exclusiv de cresterea rolului IMM-urilor din Marea Britanie.
Cum?
Simplu, prin intermediul diplomatiei economice.
In ce consta de fapt proiectul care acum se numeste arbitrar “Centrul de Afaceri Romano-Britanice”?
Arbitrar pentru ca este o denumire provizorie care este posibil sa isi gaseasca alta forma. Proiectul inseamna de fapt crearea unei platforme institutionale complexe care sa sprijine extinderea IMM-urilor britanice catre alte piete. Adica exact ceea ce afirm cu tarie de mult timp ca fiind o necesitate si pentru IMM-urile romanesti.
Cum se face acest lucru?
Pentru inceput s-au ales ca “piete pilot” un numar de 20 la nivel global. Ele au fos