- Social - nr. 149 / 1 August, 2013 Unul dintre scriitorii romani cu cel mai mare prestigiu in lumea literara internationala, Norman Manea, s-a impus prin romanele sale (Captivi, Atrium, Cartea fiului, Anii de ucenicie ai lui August Prostul, Pe contur, Plicul negru, Intoarcerea huliganului), prin volumele de povestiri (Fericirea obligatorie, Variante la un autoportret) sau cele de eseuri (Despre clovni: dictatorul si artistul, Laptele negru). E dincolo de orice indoiala ca Norman Manea e cel mai tradus si mai cunoscut scriitor roman al momentului, un prozator cu un talent remarcabil si cu o constiinta estetica ireprosabila. Intr-un interviu inedit, in curs de aparitie in revista "Vatra”, pe care mi l-a acordat Norman Manea, membru al Societatii Regale de Literatura din Marea Britanie, scriitorul roman cu cele mai mari sanse, poate, la Premiul Nobel, spunea, in legatura cu mentalitatea balcanica ce domina viata noastra publica: "Bizantinismul autohton a fost adesea infruntat de intelectualitate, nu neaparat prin pozitii democratice, ci prin optiunea pentru ideologii autoritare, de dreapta si de stanga, prin paseism si utopii colectiviste – rareori dezbatute onest in opinia publica. Nu cred ca am tulburat esential aceasta prea lunga istorie, dar putinul pe care l-am produs – cu pretul unor rani sufletesti deloc usoare – poate ca tot a meritat indrazneala. Sa speram ca noua generatie va schimba mai mult si mai radical obiceiurile.”. Dincolo de polemicile si disputele pe care cartile lui Norman Manea le-au generat, trebuie subliniata contributia sa importanta la evolutia si dezvoltarea prozei romanesti postbelice. IULIAN BOLDEA - Social - nr. 149 / 1 August, 2013 Unul dintre scriitorii romani cu cel mai mare prestigiu in lumea literara internationala, Norman Manea, s-a impus prin romanele sale (Captivi, Atrium, Cartea fiului, Anii de ucenicie ai lui August Prostul, Pe