Pilotul de pe elicopterul Eurocopter monomotor C 130 în care și-a găsit sfârșitul omul de afaceri Sorin Ţerbea nu era cu pregătirea la zi, avea puține ore de experiență și spun colegii din breaslă, Țerbea în persoană, având brevet de pilot privat, avea plăcerea să piloteze elicopterul.
Conform declaratiilor exclusive ale lui Octavian Pita, comandant român pe platformele petroliere din Olanda, cu o experiență de peste 20 de ani și peste 5000 de ore pe elicopter, piloții români nu au simulatoare unde să se pregătească, cei care lucrează pentru milionari nu zboară în fiecare zi, au chiar și luni întregi în care nu au activitate, nu există instructori specializati pentru situațiile de urgență, oprirea motorului în aer sau autorotaţie, aterizare forţată fără motor, iar problema financiară este cea mai răspândită în România.
Angajatorii privați preferă doar un singur pilot începător căruia să-i ofere 1000 de euro pe lună. Majoritatea oameniilor de afaceri și-au angajat astfel de tineri la un preț derizoriu.
Eurocopter C 130 este dotat cu două posturi de comandă în față și unul pentru pasageri, iar în spate încă patru locuri pentru musafiri.
“Țerbea era talentat în mânuirea elicopterului, însă nu avea curajul să plece singur, în permanență lua un pilot cu el. Însă marea lui greșeală a fost că a avut încredere într-un pilot fără prea mare experiență. Cauzele pot fi multiple de la o simplă defecțiune tehnică până la apăsarea bruscă a unei comenzi și dezechilibrarea elicopterului. În România sunt mulți oameni de afaceri care au tineri începători la manşă, fără să aibă alături un comandant experimentat”, ne-a declarat Octavian Pita.