- Diverse - nr. 149 / 1 August, 2013 Recentul accident de autocar cu turisti romani, produs in Muntenegru, mi-a reamintit ca aceasta tara este desprinsa din fosta Iugoslavie, un conglomerat de etnii, condus cu mana de fier de Iosip Broz Tito. Acesta a fost un mare partizan in vremea razboiului si, apoi, pe timp de pace, a tinut unite toate etniile, blocandu-le din fasa orice tendinta si pretentie de separare teritoriala de Federatia Iugoslava si pedepsindu-i drastic pe cei care incercau puciuri. De la castelul sau din insula Brioni, a dirijat tot ceea ce misca in tara, atat cu referire la actiunile interne, cat si la cele de pe plan international. Cand sotia lui, Iovanca Broz Tito, a facut niste "pasi gresiti” a luat-o fara nici un menajament si a inchis-o in zona ei natala – Bosnia. Muntenegru este o tara muntoasa, cu defileuri si prapastii, cu al doilea mare canion din lume dupa cel din Colorado, Statele Unite ale Americii, de 80 de kilometri, o tara cam cat Oltenia noastra, cu 650.000 de locuitori in capitala. Soselele sunt inguste, urmarind, la altitudinea de 1.600 de metri, profilul celebrului Munte Negru, cu pereti stancosi, plini de viaducte si tuneluri. Soferii cu experienta au supranumit drumul dintre munti "soseaua mortii”, tocmai din cauza producerii unor tragedii dureroase, asa cum a fost si cea cu turistii romani. Si la noi in tara avem sosele cu grad mare de pericol, asa cum sunt Transfagarasanul, Cheile Bicaz, Cheile Turzii, Defileul Timis – Predeal, unde au murit oameni, iar altii au ramas infirmi pe viata, insa de cele mai multe ori cauzele au fost defectiuni ale masinilor si conduita soferilor. In trecut, carnetul de conducere se obtinea cu greu, pe categorii de amatori si profesionisti. Trebuiau sustinute examenul medical, proba de sosea, pe timp de zi si de noapte, dar cel mai important era sa ai aptitudini de sofer. Nu orice prapadit cu patru cl