Analiza politică a lunii IULIE
"CSAT nu dă avize pe contracte de privatizare"
- Problema cea mai fierbinte a lunii iulie a fost privatizarea CFR Marfă, care a dat naştere unor schimburi de replici tăioase între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta. Premierul cere pentru ea aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), iar preşedintele îi răspunde că CSAT-ul nu se ocupă cu aprobarea contractelor de privatizare. Ce se ascunde în spatele acestei polemici? Pactul de neagresiune între cei doi lideri politici a fost rupt?
- Privatizarea CFR Marfă se prefigurează, cel puţin până în momentul de faţă, ca un eşec, şi nu prea văd de unde ar putea să intervină o redresare a situaţiei pe ultima sută de metri. A întârziat prea mult, dincolo de faptul că şi aici sesizăm o diferenţă în atitudinea domnului Ponta, care a învăţat de la un eşec la altul. De unde, la OLTCHIM, îl soma pe Dan Diaconescu să dea banii în trei zile: "Scoate banii, că te execut!", şi l-a şi executat, acum a manifestat, preţ de o lună de zile, o bizară indiferenţă faţă de solvabilitatea domnului Gruia Stoica, despre care, în particular, se şi spune că îi e bun amic. Întârzierea asta dovedeşte că acolo ceva nu e în regulă. Preşedintele a intervenit, semnalând aceste deficienţe şi riscul ca această privatizare să devină un eşec, un eşec pe care, evident, l-a atribuit domnului Ponta. E limpede că aici se prefigurează o afacere încurcată, în care domnul Gruia Stoica a cerut şi a primit timp să facă rost de bani, garantând cu ceva dintr-o parte, ca să ia în altă parte... Asta, după ce el însuşi a fost unul dintre cei care au devalizat CFR-ul de-a lungul timpului; a preluat o bună parte din activităţile CFR Marfă, lăsând acolo doar salariaţii, să-i plătească statul, iar el a pus mâna pe beneficii şi profit. Ei, acuma singura întrebare e: cine-şi asumă