Veştile despre falimentul oraşului Detroit, fostă capitală americană a automobilului, a stârnit teamă în Slovacia, cel mai mare producător de automobile pe cap de locuitor din lume.
Ţara a mai trecut printr-un scenariu similar celui de la Detroit, pe vremea când principalul produs de export al ţării provenea din industria armamentului. Acest domeniu s-a prăbuşit aproape imediat după 1989, odată cu sfârşitul Pactului de la Varşovia şi al CAER, scrie ziariştii de la „SME“. În doar trei ani şomajul a crescut în Slovacia )care pe atunci făcea parte din Cehoslovacia) de la zero la 12% în anumite centre industriale şi a atins chiar 20% în unele regiuni mai izolate. Aceste centre tot nu s-au restabilit după lichidarea industrială masivă. Economia Slovaciei a fost salvată de un al doilea val industrial care a fost urmat de sosirea investitorilor străini, mai ales în anii 2000.
Constructorii de automobile şi întreprinderile de piese electroncie nu au pătruns pe un teren virgin. S-au sprijinit pe o tradiţie industrială de construcţie mecanică puternică şi pe specializarea tehnică a mâinii slovace de lucru. Capitalurile străine au permis producerea de armament şi, industriei mecanice slovace, de a se reincarna literalmente în astfel de uzine de producere de armament şi de piese electronice.
Pentru a se impune, o ţară mică trebuie să se poată concentra asupra unei game limitate de produse, garantând o mai mare calitate de fabricaţie. Cu toate că din punct de vedere economic slovacii sunt puternic dependenţi de un mic număr de sectoare care exportă. Produsele care provin din fabricarea automobilelor, de produse electronice destinate marelui public şi de construcţii mecanice reprezintă doar 22 respectiv 21 şi 10 % din toate exporturile Slovacia, şi de aici temerea dacă senariul Detroit se poate repate aici.
În urmă cu 20 de ani,c