Scris de Simona Albinaru - În cadrul Camerei de Comerţ şi Indistrie Bihor funcţionează un birou de mediere.
Firmele bihorene, şi nu numai, îşi pot rezolva conflictele mult mai rapid şi fără prea mari cheltuieli apelând la mediere. Pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Bihor s-a deschis un birou de mediere.
„Parteneriatul nostru cu acest birou de mediere duce la o lărgire a serviciilor Camerei de Comerţ pentru mediul de afaceri. Noi vom insista ca operatorii economici să-şi insereze în contractele comerciale clauza medierii”, a precizat Mina Giurea, directorul economic al CCI Bihor.
„Acest nou pas în domeniul medierii şi mediului de afaceri are ca scop deblocarea, rezolvarea conflictelor ori litigiilor comerciale şi oferă un răspuns practic şi inteligent unor probleme curente ale societăţii, stabilind drept modalitate de soluţionare medierea şi procesul de mediere”, a precizat mediatorul Mihai Benchiş.Obligatoriu
Şedinţele de informare asupra avantajelor medierii sunt obligatorii, de la 1 august, înainte de tranşarea unei dispute în instanţă, în cauzele care privesc litigiile de muncă, divorţurile, partajul de bunuri comune, malpraxisul, drepturile consumatorilor şi unele acţiuni penale.
Începând cu 1 august, o parte din acţiunile civile şi penale vor fi respinse de către instanţele de judecată dacă părţile nu vor trece, înainte de începerea procesului, printr-o şedinţă obligatorie de informare asupra avantajelor medierii.
Totodată, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 4/2013, aceste prevederi se aplică numai proceselor începute după data de 1 august 2013.
Şedinţa de informare în care mediatorul le explică părţilor avantajele medierii este gratuită, însă procedura de mediere este taxată de către mediatori. Tarifele practicate diferă în funcţie de natura şi complexitatea litigiului.