Trenul care a deraiat pe 24 iulie în Spania rula cu 179 de kilometri pe oră în momentul deraierii, viteza fiind redusă, în patru secunde, la 153 de kilometri pe oră, timp în care vagoanele ieşiseră de pe şine, conform noilor date ale cutiilor negre. Mecanicul de locomotivă vorbea la telefon cu câteva secunde înaintea accidentului.
La zece zile de la producerea celei mai mari tragedii feroviare din Spania ultimilor 70 de ani, anchetatorii au dat publicităţii ultimele trei minute dinaintea dezastrului. Sunt înregistrări preluate de pe cutia neagră a garniturii, care arată încă o dată că mecanicul a acţionat prea târziu frânele de urgenţă. Ce a urmat este istorie: 79 de oameni morţi, după ce garnitura a deraiat la o viteză de 190 de kilometri pe oră.
Francisco Garzon nu înţelege nici acum ce s-a întâmplat în seara zilei de 24 iulie. Nu reuşeşte să pună cap la cap piesele unui puzzle care s-a dovedit mortal pentru 79 dintre pasagerii săi. Înregistrările furnizate de cutia neagră a trenului fac, însă, lumină.
Totul începe la ora locală 20.39, moment în care Francisco Garzon este sunat de un alt angajat al companiei feroviare. Convorbirea se încheie un minut mai târziu, când garnitura circulă cu 199 de kilometri pe oră. Este exact momentul în care se aude sunetul balizei acustice de avertisment, care semnalează viteza prea mare.
Mecanicul îşi dă seama de pericol şi încearcă, o secundă mai târziu, să reducă din viteză. După încă o secundă, semnalul de alarmă îi atrage din nou atenţia că trenul circulă mult prea repede.
Este ora 20.40.55, iar mecanicul face tot posibilul pentru a reduce viteza trenului. Totul se întâmplă cu doar patru secunde înainte de dezastru, iar Francisco Garzon activează frânele de urgenţă. Este, însă, prea târziu. Ceasul indică ora 20.40 şi 59 de secunde.
Baliza de avertizare mai d