Fautor înseamnă în limba latină creator, iar ”In propria persona” înseamnă ”prin sine însuşi”. Ambele sintagme sunt prezente pe etichetele sticlelor de vin produse de compania Fautor şi puţină lume ştie că în spatele brandului F’autor, creatorii sunt femei.
Ruxanda Lipcan a intrat în businessul părinţilor săi şi, prin asta, în afacerile cu vin, în 2004, după absolvirea studiilor la Moscova. De atunci, fără a avea o funcţie anume, Ruxanda a pornit un proiect de restructurare masivă a afacerii, de modernizare, conducând practic întregul business alături de părinţii săi. Ideea de la care a pornit a fost transformarea companiei Fautor, dintr- un procesator de struguri, într- o companie integrată, care să controleze întregul drum al vinului, din podgorie, până pe rafturile magazinelor sau frapierele restaurantelor. ”Era evident că pentru a obţine calitatea pe care ne-o doream trebuie să dezvoltăm afacerea în aşa fel încât să integrăm întreg circuitul, de la cultivarea viţei-de-vie până la marketing”, spune Ruxanda Lipcan.
De la producţie masivă, la producţie selectivă
Compania Fautor s-a înfiinţat în 1997, când părinţii Ruxandei au preluat un combinat de prelucrare a strugurilor din satul Tigheci, în raionul Leova şi ceva terenuri agricole. La începuturi, combinatul prelucra exclusiv strugurii achiziţionaţi de la producătorii mici din regiune, iar vinul obţinut era exportat în vrac pe piaţa din Rusia. Un business orientat mai degrabă pe volum, pentru că unitatea de producţie este una de mare capacitate, putând prelucra circa 4,5 milioane de litri anual. ”În general, producţia noastră a fost întotdeauna în jurul a 3 – 3,5 milioane de litri de vin anual. Este singurul lucru care nu s-a schimbat”, povesteşte managerul. În rest, s-a schimbat aproape totul, mai ales după anul 2004.
Din 2003, familia a început un program masiv de investiţii în culturile de v