Dr. Jay Giedd, de la Institutul Naţional pentru Sănătatea Mintală din SUA şi-a dedicat cariera studierii creierelor adolescenţilor.
Specialistul şi-a început cercetările studiind tulburările precum ADHD-ul, dar ulterior, când a realizat cât de puţine informaţii se cunosc despre dezvoltarea creierului, a decis să urmeze o altă cale prin care să explice evoluţia cerebrală a omului. Astfel, timp de 13 ani a realizat un grup de control format din 1.800 de copii şi adolescenţi cărora le-a scanat periodic creierele cu ajutorul tehnologiei cu rezonanţă magnetică, Giedd a descoperit o serie de informaţii extrem de utile pentru înţelegerea modului în care se dezvoltă creierul.
Un fenomen inventat
În studiile sale, Giedd şi-a rugat scanat subiecţii de trei ori. Prima etapă a durat doar un minut. A doua, de două minute, a urmărit prezenţa anomaliilor sau a problemelor de sănătate şi o a treia care a durat 10 minute pe parcursul cărora a fost urmărită activitatea cerebrală. Studiile lui Giedd au scos la iveală că de-a lungul vieţii unui individ mai există un val de creştere şi apoi descreştere bruscă, doar că de data aceasta nu mai este vorba de numărul de celule cerebrale, ci de conexiuni sau sinapse. Această a doua etapă are loc în timpul adolescenţei şi ea poate afecta unele dintre cele mai înalte funcţii mintale.
Când un copil are între 6 şi 12 ani, neuronii săi cresc mult formând zeci de conexiuni între ei şi dând naştere unor noi căi neuronale. Toate aceste formaţiuni, care de fapt alcătuiesc materia cenuşie, ating cota maximă la vârste diferite în funcţie de sexul copilului: la fete, fenomenul se produce în jurul vârstei de 11 ani, pe când la băieţi, abia la 12 ani şi jumătate. După această perioadă, materia cenuşie începe să descrească cu o rată de 0,7 procente pe an, până în jurul vârstei de 20 de ani. În acelaşi timp, materia albă (alcătuită din te