Milioane de persoane lucreaza in birouri de tip open space, in care absolut fiecare miscare pe care o fac este vizibila pentru toti ceilalti colegi. Specialistul in management Lucy Kellaway lamureste cum a luat amploare acest fenomen si ce consecinte are asupra oamenilor.
Redactia BBC este una dintre cele mai securizate din Marea Britanie. Totul este in spatiu deschis, birourile sunt asezate in linie si se poate vedea o mare de oameni cu ochii in monitoare, a descris Kellaway, care, este si editorialist la Financial Times, potrivit BBC.
Daca in unele birouri open space exista riscul ca seful sau colegii sa se furiseze in spatele tau si sa vada exact ce faci, in redactia BBC vorbim de milioane de oameni care se pot uita la televizor, observand ceva nepotrivit. Astfel, angajatii nu au voie sa poarte haine fosforescente si pot merge la toaleta numai pe un anumit traseu.
Dar tinand cont ca ei se afla in sediul unei televiziuni, este corect sa ne punem intrebarea daca are vreun sens ca din ce in ce mai multe companii, din toate domeniile, sa aleaga un astfel de spatiu, obligandu-si salariatii sa renunte la intimitate.
In Marea Britanie, de exemplu, birourile open space au inceput sa apara la sfarsitul secolului al XIX-lea, aceastea fiind organizate in functie de autoritatea angajatilor. Sefii care detineau puterea erau asezat in birouri private, in timp ce muncitorii simpli stateau, la gramada, intr-un spatiu deschis.
Primul birou modern de acest fel a fost construit, in 1906, in New York. Este vorba despre Larkin Administration Building, o cladire care era proiectata cu imense spatii deschise si foarte putini pereti de sticla.
"Ideea initiala era de construire a unor spatii cat mai mari, din motive estetice. Apoi si-au dat seama cat de eficient este acest sistem pentru manageri, care pute