de Dumitru CHISELIŢĂ
dumitruchiselita@tribuna.ro
04 august 2013 22:24
1 vizualizare
A-A+ Spectacolele „deschise” de pe scena Pieţei Mari au avantajele lor. În primul rând, spaţiul este mai mult decât generos, deci, e loc pentru toată lumea, fără a se călca pe bombeuri, iar dacă te apucă setea, poţi să migrezi spre „locaţia” unei terase pentru a rade o bere care, chiar la preţ de ultracentral, te mai reglează oarecum. Plus că, ori de stai în picioare la kilometrul zero-arteziană, ori pe scaunul de la „Haller”, sonorizarea e în limitele umanului, deci nu pierzi prea multe din esenţele spectacolelor. În al doilea rând, majoritatea acestor spectacole sunt gratuite, în sensul că... sunt gratuite, adică, dacă iubeşti teatrul, sau muzica sau, acum, folclorul românesc sau internaţional, nu trebuie să fii românul acela al ştiriştilor păliţi de idioţenie media, care „va trebui să scoată din buzunar” suma de bani pentru a plăti biletul. Care ar fi dezavantajul? Păi, am spune că tocmai faptul că aceste evenimente sunt, cum îi zice? Moca. Gratis. Nu pe bani. Da, înţelegem dorinţa organizatorilor de a face părtaşă cât mai multă lume la ceva frumos şi bine făcut, cum e cazul, de ani buni, cu festivalul „Cântecele Munţilor”. Dar, acest dar cultural pentru localnici şi turişti nu adună doar spectatori-iubitori de muzică populară, ori vizitatori, de la noi sau de aiurea, fascinaţi că, uite, în mini-sejurul lor sibian au „prins” un eveniment de excepţie şi bine plasat pe harta culturală a Sibiului, ci şi neaveniţi care îţi cam scuipă în ciorbă. Spectatorii se lovesc, astfel, de mârlani. Totdeauna când e „ceva” gratuit în Piaţa Mare din Sibiu, „cetatea culturii”.
Aşa a fost la spectacolul de gală ce a urmat după frumoasa (nu e epitet gratuit, chiar a fost frumoasă) şi vesela paradă a portului popular de pe STRADA (niciodată „bulevardul”) Nicolae Bălcescu. M-a